نشریه 110 جلد دوم مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برق ساختمان برای تاسیسات برق ضعیف است که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری –دفتر نظام فنی اجرایی http://tec.mporg.ir منتشر می گردد این نسخه در سال 1390 منتشر گردیده است.
به استاند ماده 23 قانون برنامه و بودجه و ماده 6 آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی مصوب 1352 و در چهارجوب نظام فنی و اجرایی کشور رعایت مفاد این ضابطه برای دستگاه های اجرایی ، مشاوران و پیمانکاران در صورت نداشتن ضوابط اجرایی بهتر از اول تیرماه 1391اجباری است.
دامنه پوشش این سند سیم های فرکانس پایین ، کابل هوایی، کابل زمینی ، اصول و روش های نصب سیم ها و کابلهای تلفن است.
در بخش 8 این سند به منابع تغذیه بدون وقفه UPS اشاره دارد و در بخش های مختف با اشاره مشخصات فنی اجرایی ، اتصال ارت مناسب به سیستم زمین مناسب هر بخش از سیتسم ها را بیان می کند.
این سند به صورت دقیق و فنی به روش اجرای سیستم ارت و اتصال زمین مناسب اشاره ای نکرده است.
بخش سیستم زمین و روش تعامل سیستم زمین مشترک با منابع UPS و سیستم های جریان ضعیف از مواردی است که در این سند فراموش شده و اشاره ای به آن نشده است.
عطف به اشاره در صفحه 5 سند و بخشنامه ابلاغی به “ضوابط معتبر بهتر” اسناد استانداردهای بین المللی به روز مرجع مناسبی برای انتخاب سیستم زمین و ارت می تواند باشد.

طراحی حفاظت الکترومغناطیسی و نصب فیلتر EMP و احداث چاره ارت در پروژه های حفاظت الکترومغناطیسی می بایست با تمام الزامات فنی سازمانها، نظام مهندسی ، سازمان پدافند غیرعامل کشور تطبیق داشته باشد. نصب فیلتر رادیویی RF محافظ خطوط رادیویی در برابر امواج الکترومغناطیسی و رعد و برق از موارد الزامی در حفاظت الکترومغناطیسی است که در این سند اشاره ای به آن نشده است و می بایست برای تکمیل حفاظت الکترومغناطیسی اجرا گردد.

دانلود و دریافت نشریه 110

نشریه 110 جلد دوم مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برق ساختمان برای تاسیسات برق ضعیف