IBM vs HP vs SUN

پیش گفتار

این مستند ، گزارشی است که شرکت IBM در جهت مقایسه محصولات IBM POWER خود با محصولات معادل رقبایش ، تهیه کرده است . با توجه به ابزارهای نرم افزاری معتبری که در این گزارش جهت انجام مقایسه ها و سنجه ها(Benchmark)استفاده شده است ، و با توجه به نحوه صحیح مقایسه بین تجهیزات و اشاره به نکات فنی مهم در معماری آنها ، و همچنین بر اساس تجارب کارشناسان شرکت پیشگامان امن داده های پایدار(پادکو) در نصب ، راه اندازی ، پیکربندی و پشتیبانی سرورهای IBM Power ، بر آن شدیم که این گزارش را ترجمه و جهت آگاهی بیشتر کاربران دنیای IT ، در اختیار آنها قرار دهیم . امید است که اطلاعات این گزارش ، در خصوص تصمیم گیریهای صحیح تر آنها ، مفید واقع گردد .

شرکت پیشگامان امن داده های پایدار(پادکو)

شرکت پیشگامان امن داده های پایدار ، یکی از شرکتهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گام برداشته و فعالیت خود را در عرصه های گوناگون این صنعت گسترش داده است . خدا را سپاسگزاریم که با تلاش مدیران و کارشناسان متبحر خود این شرکت با رشد چشمگیر در حوزه فعالیت خود ، بخش عمده ای از نیازمندیهای IT مشتریان را تامین نموده است . هم اکنون این شرکت با گروه های مختلف تخصصی و با بهره گیری از کارشناسان زبده و با پشتیبانی سالها تجربه آماده پاسخگویی به کلیه نیازهای فاوا ملی و انجام پروژه های بزرگ در سطح کلان می باشد .

شرکت IBM

شرکت IBM با قدمتی بیش از یک قرن ، یکی از بزرگترین پیشروان صنعت IT در دنیا می باشد ، که در زمینه های مختلف این صنعت دارای محصولات متنوع سخت افزاری و نرم افزاری است . تاریخچه طولانی و پر بار IBM در زمینه طراحی و تولید سرور ها ، آمیزه ای از ابداعات و پایه گذاری استانداردهای شناخته شده صنعت IT می باشد . تولید سرور های IBM از سال 1964 با رده S/360 آغاز شد که طی سالهای بعد به رده های System z ، S/370 ، S/390 ، zSeries و نهایتا zEnterprise ارتقا یافته است . آخرین محصولات این رده ، تحت عناوین تجاری ، بازار بسیار گسترده ای را پوشش می دهند .

  • در اوایل دهه 1970 رده جدیدی از سرورها بنام System/3 توسط این شرکت معرفی شد که پایه و اساس شکل گیری رده های System/36 ، AS/400 ، iSeries و سرانجام System i گردید . همچنین با معرفی IBM RT در اواسط دهه 1980 ، نسل جدیدی از سرورهای مبتنی بر یونیکس متولد شد که در ادامه راه به ارائه خانواده سرورهای RS/6000 ، pSeries  و  System p انجامید . در اواخر سال 2008 ، IBM با ادغام سخت افزاری این دو رده ، خانواده سرور IBM Power را که شامل ویژگی های هر دو گروه بود ، به بازار عرضه کرد . اوایل سال 2010 میلادی ، نسل رده (Power 7) به بازار عرضه گردید . نسل بعدی (Power 8) ، که در بردارنده تغییرات اساسی و امکانات افزونه جدید می باشد ، نیز به بازار IT معرفی شده است .
  • در نیمه دوم دهه 1990 ، زمانی که IBM تصمیم به ورود در بازار سرور های کوچک (x86-Base) را گرفت ، خانواده محصولات Netfinity را به بازار عرضه کرد . این رده نیز بعدا به رده های xSeries و System x تغییر نام یافت . جدیدترین نسل این خانواده با نام X5 ، با استفاده از آخرین پردازنده های اینتل و AMD ، از قدرتمندترین سرورهای رده X86 در جهان به شمار می آیند .
  • شرکت IBM علاوه بر محصولات فوق ، سرور های تیغه ای (BladeCenter) متنوعی نیز در سبد سرور های خود دارد  .  این تنوع شامل سرور هایی با پردازنده های AMD  ، Intel Xeon    ،  Opteron  ،  IBM Power  و Cell  Processor می گردد . BladeCenter دارای یک شاسی مشترک برای چندین سرور تیغه ای است که بصورت پویا قابل افزایش / تعویض بوده و هر تیغه به عنوان سروری مستقل دارای پردازنده ، حافظه ، دیسک ، ورودی / خروجی و کاربردهای خاص خود می باشد . مزیت آشکار IBM بر سایر رقبا در این حوزه ، معرفی انواع مختلف شاسی ها و تیغه ها برای کاربردها و کاربران متفاوت و مدیریت بهینه مصرف انرژی است .

بنابراین در حال حاضر شرکت IBM برای پاسخگویی به نیاز های متنوع و مختلف سازمان ها ، سرورهای خود را در سطوح مختلف و با کاربردهای متفاوت ، در قالب یک خانواده (IBM Server System) معرفی می نماید که طیف گسترده مشتریان بازار IT (کوچک ، متوسط ، بزرگ و بسیار بزرگ)را در بر می گیرد . این سرورها در اندازه های Tower، Rack-optimized  و System Frame هستند .

مقدمه

مهاجرتی تاریخی از طرف مصرف کنندگان محصولات HP Unix و SUN ، به سمت محصولات IBM Power در جریان می باشد . در طول سال های گذشته ، بیشتر  از  3900   مهاجرت  از   محیط های   رقیب ، به محیط  IBM Power   توسط IBM Migration Factory  به ثبت رسیده ، بطور مثال طی سال 2010 و نیمه اول سال 2011 میلادی ، حدود 1760 مهاجرت از محیط های HP و Oracle ، به محیط IBM Power انجام شده است .

محیط Power شرکت IBM دارای امکاناتی شامل موارد زیر می باشد :

  • خانواده گسترده ای از سرورها که پاسخگوی تنوعی از کاربردها می باشد .
  • توزیع خودکار و بهینه منابع سرور در بین کارها (Workload)
  • مجازی سازی بدون محدودیت ، که حد اکثر بهره برداری و انعطاف پذیری را ، به ارمغان می آورد .
  • استفاده بهینه از انرزی که منجر به کاهش هزینه می گردد .
  • قابلیت ارتجاعی بدون از دست دادن سرویس ، که باعث افزایش ضریب دسترسی به سرویس می گردد
  • مدیریت خودکار که سبب حذف بسیاری از عملیات روزانه مدیریتی می شود .
  • حفظ امنیت اطلاعات و برنامه های کاربردی در محیط های مجازی

به غیر از امکانات فوق ، برخی از مزایای مهاجرت به دنیای IBM Power به شرح زیر می باشد :

  • جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع و جدید سازمان ، نیاز به ایجاد تغییر در زیر ساخت IT است . استفاده از IBM Power باعث کوتاه شدن زمان این تغییر ، از هفته ها به چند روز یا چند ساعت می گردد .
  • افزایش بازدهی برنامه های کاربردی با استفاده از پردازشگرهای Power 7 و انتقال خودکار منابع سرور ، به برنامه های کاربردی که منابع بیشتری نیاز دارند .
  • به دلیل کاهش زمان مورد نیاز برای مدیریت ، نگهداری و رفع ایراد ، هزینه و پیچیدگی این نوع زیر ساخت ، نسبت به رقبا کمتر می باشد .

در بخش های بعدی از جوانب مختلف به مقایسه IBM Power با محصولات HP و SUN می پردازیم .