بخش سوم

مقایسه از لحاظ میزان دسترسی (Availability)

سرور های Power دارای پشتوانه بیش از 40 ساله شرکت IBM در زمینه سرور های Mainframe هستند و بسیاری از امکاناتی که باعث افزایش میزان دسترسی به سرویس می شود را ، از دنیای Mainframe به ارث برده اند .

1. قابلیت های(Riliability,Availability,Servicibility)RAS در سطح پردازشگرهای Power

در سرورهای Power ، اگر خطای نرم افزاری در سطح پردازشگر رخ دهد ، با استفاده از قابلیت Processor Instruction Retry ، دستور با خطا مواجه شده ، دوباره اجرا می شود ، تا خطا برطرف گردد . در صورتیکه خطا برطرف نشود ، با استفاده از قابلیت Alternate Processor Recovery ، دستور مورد نظر ، بر روی یک هسته پردازشی دیگر اجرا می شود . در صورتیکه باز هم ایراد برطرف نشد ، وضعیت پردازشگر مورد نظر به حالت Out of service تغییر پیدا کرده و با استفاده از قابلیت Dynamic Processor Deallocation اقدام به استفاده از پردازشگرهای یدکی موجود در سرور می کند .( لازم به ذکر است . که استفاده از پردازشگرهای یدکی محدود به سرورهای مجازی نبوده و در صورت وجود پردازشگر یدکی در سرور ، از آن استفاده خواهد شد) . در مقابل سرورهای مبتنی برSPARC64 محصول شرکت SUN فقط قابلیت Instruction Retry را دارند و سرورهای مبتنی بر Integrity (محصول HP ) و Xeon ، هیچکدام از قابلیتهای ذکر شده برای پردازشگرهای Power را ندارند . هردو سرور مبتنی بر SPARC64 و Integrity قابلیت Dynamic Sparing را در صورتی که پردازشگر یدکی فقط در اختیار سرور مجازی باشد ، پشتیبانی می کنند در حالی که پردازشگر Power این محدودیت را ندارد (لازم به ذکر است که استفاده از پردازشگرهای یدکی محدود به سرور مجازی نبوده و در صورت وجود پردازشگر یدکی در سرور ، از آن استفاده خواهد شد .)

2. قابلیت های (Riliability , Availability , Servicibility)RAS در سطح حافظه

سرورهای IBM Power از قابلیت Redundant Bit Steering برای جایگزینی Bit معیوب حافظه با Chip حافظه یدکی استفاده می کنند که این Chip های یدکی جزئی از طراحی استاندارد سرور هستند .

در حالی که سرورهای Integrity محصول HP ، به جای تعویض Bit معیوب حافظه ، Page معیوب را با حافظه یدکی جایگزین می کند . مشتریان جهت استفاده از این قابلیت می بایست حافظه کافی خریداری کنند .

این قابلیت در سرورهای SPARC محصول SUN ، توسط Optional Mirroring پیاده سازی می شود و مشتری جهت استفاده از این امکان ، نیازمند خرید حافظه به میزان دو برابر مورد نیازش است .

3. قابلیت های (Riliability , Availability , Servicibility)RAS در سطح سرور مجازی

در صورتی که آخرین سطح میزان دسترسی مورد نیاز باشد ، می توان از محصولات Clustering قدرتمندی که توسط IBM و شرکای تجاری اش تولید شده است ، استفاده کرد . این محصولات مانند IBM PowerHA و یا System Mirror هستند که امکانات متعددی برای افزایش میزان دسترسی Partition ها (سرورهای مجازی) دارند .

این محصولات در کنار ویژگی های دیگری مانند PowerVM Live Partition Mobility و AIX Live Application Mobility به حذف Downtime (برنامه ریزی شده یا نشده) سرویس ها کمک می کنند . اگر نیاز به خاموش کردن یک سرور به دلیل تغییر پیکربندی ، به روز رسانی Firmware و … باشد ، این امکان وجود دارد که سرویس های در حال اجرا را (بدون بروز اختلال در عملکردشان )به سرور دیگری منتقل کرد .

Live Application Mobility یکی از امکانات سیستم عامل AIX است که امکان انتقال سرویس های درون WPARها را فراهم می کند . با این امکان می توان سرویس های در حال اجرا را بدون ایجاد اختلال در عملکردشان ، از یک WPAR به WPAR دیگری منتقل کرد . (WPAR یک سرور مجازی در داخل یک سیستم عامل AIX است) لازم به ذکر است که WPAR ها می توانند برروی سرورهای فیزیکی مجزائی قرارداشته باشند .

Live Partition Mobility از امکانات PowerVM Enterprise Edition است که امکان انتقال Partitionهارافراهم می کند . بااین امکان می توان Partitionها را (که حاوی سیستم عامل و سرویس در حال اجرا است ) بدون ایجاد اختلال در عملکردشان ، از یک سرور ،  به سرور دیگری منتقل کرد .

سرورهای Power شرکت IBM از firmware برای جدا سازی Partitionها (سرورهای مجازی) استفاده می کنند . firmware طوری طراحی شده است که از تاثیر Partitionها بر یکدیگر جلوگیری کرده و اجازه تاثیرپذیری Partitionها از یکدیگر را نمی دهد . برخی از سرورهای SPARC شرکت SUN و Integrity شرکت HP جهت جدا سازی Partitionها از روش جدا سازی سخت افزاری استفاده می کنند که باعث کاهش انعطاف پذیری می گردد به نحوی که هر Partition می بایست حداقل حاوی چهار پردازشگر باشد و امکان اختصاص تعداد پردازشگر کمتر به یک Partition نیست  در صورتیکه در سرور های Power شرکت IBM نه تنها می توان یک پردازشگر را به یک Partition اختصاص داد ، بلکه حتی می توان یک دهم یک پردازشگر را نیز به یک Partition اختصاص داد و در صورت نیاز قدرت پردازشی آن را ، با مضاربی از واحد یک صدم افزایش داد .